پوسیدگی دندانی یکی از شایع ترین بیماری های میکروبی در زمان ماست. این بیماری زمانی ایجاد می شود که باکتری های موجود در دهان از مواد غذایی باقیمانده بین دندان ها استفاده کرده و اسید تولید می کنند. اسید با حل کردن مواد معدنی مینای دندان سبب ایجاد پوسیدگی می شود.

یکی از راهکارهای جلوگیری و کنترل پوسیدگی دندان، تقویت بافت دندانی به وسیله فلوراید است. فلوراید با کمک به دوباره معدنی شدن مینای دندان و تشکیل بلورهای مستحکم تر فلئوروآپاتیت به مقاوم سازی دندان در مقابل پوسیدگی کمک می کند.

فلوراید تراپی

مراحل انجام فلوراید تراپی:

پیش از فلوراید تراپی دندان ها به وسیله برس و خمیر مخصوص به خوبی تمیز می شوند و بعد از آن وارنیش فلوراید با دقت به سطح دندان ها مالیده می شود.

کودک نباید بعد از فلورایدتراپی تا نیم ساعت دهان خود را بشوید و در این مدت مرتبا بزاق خود را خارج می کند.

توصیه می شود تا روز بعد از مسواک زدن دهان اجتناب شود. مسلما انجام فلوراید تراپی به صورت دوره ای اثر بخشی بیشتری دارد. برای این منظور توصیه می شود هر 6 ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه نمایید. در افراد با ریسک بالای پوسیدگی ممکن است طبق طلاحدید دندانپزشک توصیه به فلوراید تراپی در فواصل زمانی 3 ماه شود.

فلوراید تراپی برای دندان های شیری و دائمی قابل انجام است. دندانپزشک ما ممکن است علاوه بر فلورایدتراپی استفاده از دهانشویه فلوراید در منزل را هم توصیه نماید. توجه کنید دهانشویه فلوراید در کودکان پیش از سن مدرسه توصیه نمی شود.

هزینه فلورایدتراپی از اکثر درمان های دندانپزشکی مانند ترمیم و درمان ریشه کمتر است بعلاوه پروسه انجام آن ساده بوده و نیازی به تجویز بی حسی موضعی ندارد.

فلوراید تراپی در کاهش ترس و اضطراب کودکان از دندانپزشکی تاثیر قابل توجهی دارد.

درمان با فلوراید