مهمترین نکته در ارتباط با بهداشت دهان و دندان کودکان و  تشویق آن ها به مسواک زدن این است که والدین خودشان الگوی مناسبی برای بچه‌ها باشند.
در صورتی که والدین خود در انجام امور بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تعلل و یا به این کار به عنوان کاری پر زحمت و بیهوده نگاه کنند، قطعاً برای فرزندانشان هم مسواک زدن کار خوشایندی نخواهد بود.

وقتی کودک ببیند والدین در خانه از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنند و این کار به عنوان بخشی از روزمرگی‌ های خوشایند آن ها است که با رضایت انجام می‌شود به این امور علاقمند می‌گردند. پس والدین باید به مسواک زدن کودکان اهمیت دهند و به آن ها نشان دهند که این موضوع بسیار مهم است.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

مراقبت از دندان کودکان باید حتی قبل از درآمدن اولین دندان های آن ها آغاز شود. می توانید به آرامی لثه های کودک را با یک پارچه نرم یا مسواک مخصوص کودک و آب تمیز کنید. هنگامی که دندان ها شروع به در آمدن کردند، می توانید با یک مسواک کوچک، با موهای نرم که برای نوزادان طراحی شده است، دندان های کودکتان را تمیز کنید.با بزرگتر شدن، در حدود دو یا سه سالگی، می توانید از مقدار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کرده و با یادگیری تف کردن و قورت ندادن خمیردندان، مقدار آن را به تدریج افزایش دهید.

معاینات منظم دندانپزشکی نیز باید زودتر شروع شود، معمولاً در حدود اولین سالگردتولد، برای نظارت بر سلامت دهان و دندان و رفع هر گونه مشکل برای دندان های کودک معاینات پزشکی باید آغاز شود.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان در سنین مختلف

رعایت بهداشت دهان و دندان کودک بسته به سن و مرحله رشد او متفاوت است. کودکان نوپا (1 تا 3 سال): آن ها را تشویق کنید که دندان های خود را با مقداری خمیر دندان فلوراید به اندازه یک نخود مسواک بزنند. بر مسواک زدن کودک نظارت کنید تا مطمئن شوید که تمام نواحی را می پوشانند و خمیر دندان را بیرون می دهند. با توجه به بالا بودن اهمیت دندان شیری، تنقلات و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید و گزینه های سالم تری مانند میوه ها و سبزیجات را برای آن ها جایگزین کنید. پیش دبستانی (3-6 سال): به آن ها بیاموزید که چگونه دندان های خود را به طور کامل مسواک بزنند. هر شش ماه یکبار معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهید. کودکان در سنین مدرسه (6 تا 12 سال): بر اهمیت مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه تاکید کنید. در صورت توصیه دندانپزشک آن ها را به استفاده از دهانشویه فلوراید تشویق کنید. در مورد اثرات غذاها و نوشیدنی های شیرین بر روی دندان ها با آن ها صحبت کنید.

ویژگی های مسواک مناسب برای کودکان

چند ویژگی که یک مسواک مناسب کودک باید داشته باشد به این شرح است:

  • برس های نرم
  • سر کوچک
  • دسته ارگونومیک و غیر لغزنده
  • طراحی رنگارنگ و سرگرم کننده
  • ساخته شده از مواد ایمن و بادوام

با انتخاب مسواک با این ویژگی ها، می توانید مسواک زدن را به تجربه ای مثبت برای فرزندتان تبدیل کنید و در عین حال عادات بهداشت دهان و دندان را از سنین پایین به کودک آموزش دهید.

ویژگی های مسواک مناسب برای کودکان

روش های صحیح مسواک زدن در کودکان

مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه نگه دارید. از حرکات دایره ای و ملایم برای تمیز کردن سطوح خارجی دندان استفاده کنید. کودک خود را تشویق کنید که هم دندان های جلو و هم دندان های عقب را مسواک بزند. به کودک خود بیاموزید که به آرامی زبان خود را مسواک بزند تا باکتری ها را از بین ببرد. کودک خود را تشویق کنید که هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزند. پس از مسواک زدن، از کودک خود بخواهید که دهان خود را کاملاً با آب بشویید تا بقایای خمیر دندان پاک شود. به کودکان بزرگتر (معمولاً 4 سال به بالا) آموزش دهید که چگونه روزانه دندان های خود را نخ دندان بکشند. با آموزش و تقویت این روش های صحیح مسواک زدن، می توانید به کودک خود کمک کنید تا عادات مراقبت از دهان خود را یاد گرفته که برای تمام عمر مفید خواهد بود.

خمیر دندان مناسب برای کودکان

هنگام انتخاب خمیر دندان برای کودکان، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود تا مطمئن شوید که این خمیردندان ایمن، موثر و مناسب برای سن اوست. چند نکته کلیدی برای انتخاب خمیردندان وجود دارد که باید در نظر داشت:

محتوای فلوراید

فرمولاسیون مناسب سن: برای کودکان نوپا و خردسالانی که مستعد بلعیدن خمیر دندان هستند، خمیر دندانی را انتخاب کنید که مخصوص گروه سنی آن ها طراحی شده است.

 طعم های ملایم: کودکان اغلب خمیر دندان با طعم های ملایم مانند میوه یا آدامس حبابی را ترجیح می دهند.

نیازهای ویژه کودک را در نظر بگیرید: اگر کودک شما نیازهای دندانی خاصی مانند حساسیت یا وسایل ارتودنسی دارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا خمیر دندانی را انتخاب کنید که این نیازها را برطرف کند.

نکته اصلی در رابطه با خمیر دندان توجه به گروه سنی درج شده روی خمیر دندان است که میزان فلوراید آن با گروه سنی کودک ما متناسب باشد.
در کودکان کمتر از ۳ سال خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج و در کودکان بزرگتر از سه سال به اندازه یک دانه نخود خمیر دندان روی مسواک قرار داده می‌شود و تمام سطح مسواک را با خمیر دندان نمی‌پوشانیم.

برای کودکان تیوب‌ های کوچک خمیر دندان تهیه کنیم زیرا کودکان در هر بار مسواک زدن مقدار کمی از خمیر دندان را استفاده می‌کنند همچنین نگهداری و استفاده از تیوب‌ های بزرگ خمیر دندان در کودکان مشکل است.
علاوه بر اینکه تیوب‌های کوچک خمیر دندان به صرفه‌ تر است می‌توان با ایجاد تنوع در طعم و بوی خمیر دندان، مسواک زدن را برای آن ها جذابتر نمود.

خمیر دندان مناسب برای کودکان

مصرف دهانشویه در کودکان

استفاده از دهانشویه در کودکان زمانی که به درستی و تحت نظارت استفاده شود می تواند مفید باشد. چند نکته کلیدی در مورد استفاده از دهانشویه در کودکان به این شرح است:

  • توجه به سن
  • محتوای فلوراید
  • فرمول های غیر الکلی
  • مشاوره با دندانپزشک

به طور خلاصه، دهانشویه زمانی که به درستی و تحت نظارت استفاده شود، می تواند مکمل مفیدی برای بهداشت دهان و دندان کودک باشد.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان یکی از جنبه های مهم بهداشت دهان و دندان برای کودکان است زیرا به حذف ذرات غذا و پلاک از بین دندان ها کمک می کند، جایی که مسواک نمی تواند به طور موثر به آن برسد. کودکان معمولاً در حدود سن 2 تا 3 سالگی، می توانند استفاده از نخ دندان را شروع کنند. انواع مختلفی از نخ دندان در دسترس است، از جمله نخ دندان سنتی و نخ دندانی که مخصوص کودکان طراحی شده است

به کودک خود نحوه استفاده صحیح از نخ دندان را نشان دهید. نخ را محکم بین انگشت شست و سبابه نگه دارید و به آرامی آن را بین هر دندان هدایت کنید و آن را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا پلاک و مواد زائد از بین برود. تا زمانی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده و اعتماد به نفس خود را برای نخ کشیدن مستقل نداشته باشد (معمولاً در حدود 8 تا 10 سالگی)، بر روال نخ دندان کشیدن او نظارت کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی انجام می دهد.

آیا استفاده از مسواک برقی برای کودکان مناسب است؟

اگر فرد کودک یا بزرگسال مسواک دستی را با روش صحیح و با زمان مناسب (حدودا دو دقیقه) استفاده کند قطعاً نتیجه بخش است و تفاوتی میان مسواک برقی و مسواک‌های معمولی از نظر توانایی تمیز کردن دندان‌ها و کاهش ریسک پوسیدگی دندان وجود ندارد اما در کودکانی که در استفاده از مسواک کاهلی می‌کنند یا مسواک برقی برای آنها جذاب‌ تر هست استفاده از مسواک برقی می‌تواند مفید باشد . همچنین هنگامی که والدین خودشان برای کودکان مسواک می‌زنند استفاده از مسواک برقی راحت‌ تر است. استفاده از مسواک برقی می تواند برای کودکان مناسب باشد، اما برای اطمینان از استفاده ایمن و موثر، باید نکاتی را در نظر داشت: مسواک های برقی به طور کلی برای کودکان در حدود سن 3 سال یا بیشتر توصیه می شود. کودکان کوچکتر ممکن است هماهنگی یا درک درستی برای استفاده صحیح از مسواک برقی را نداشته باشند. مسواک برقی را انتخاب کنید که مخصوص کودکان طراحی شده است. حتی اگر کودک شما از مسواک برقی استفاده می کند، مهم است که والدین بر مسواک زدن کودک نظارت کنند، به خصوص برای کودکان کوچکتر. استفاده از مسواک های برقی برای کودکان آسان تر است، به خصوص اگر در روش های مسواک زدن دستی مشکل داشته باشند. برخی از مسواک های برقی برای کودکان دارای تایمر داخلی یا ویژگی های سرگرم کننده مانند آهنگ های موسیقی برای تشویق مسواک زدن به مدت دو دقیقه توصیه شده هستند. اگر مسواک برقی با باتری کار می کند، مطمئن شوید که محفظه باتری ایمن و غیر قابل دسترس برای کودکان خردسال است تا از بلع تصادفی آن جلوگیری شود. همیشه بهتر است قبل از معرفی مسواک برقی با دندانپزشک کودک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : نکاتی در مورد دندانپزشکی کودکان

نتیجه گیری

بهداشت دهان و دندان کودکان از جمله چالش ‌هایی است که از طریق آموزش و مراقبت از دندان ‌های شیری آغاز می‌شود. اغلب والدین، بخاطر موقتی بودن دندان ‌های شیری، به مراقبت از آنها توجه نمی ‌کنند. اما در واقع، داشتن دندان‌های سالم در بزرگسالی با آغاز مراقبت از دندان ‌های کودکی مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *