بسیاری از افراد از جرمگیری دندان وحشت دارند. با توجه به تحریک دندان ها، صداهای عجیب و غریب و ناراحتی گاه به گاه فک، درک دلهره آنها آسان است. اما به طور کل جرمگیری دندان در کلینیک دندان پزشکی کار سخت و ترسناکی نیست و در صورت نیاز باید برای تمیز کردن دندان ها به کلینیک مراجعه کرد.

یکی از راه های اینکه بتوانید با این ترس و نگرانی نابجا مقابله کنید، دانستن این است که در طول فرآیند دقیقاً چه اتفاقی می افتد، آگاهی از روند کار می تواند استرس شما را کاهش دهد و همچنین به شما این امکان را می دهد تا از نتایج مطلوب جرمگیری و تمیز شدن دندان، لذت ببرید.

مراحل جرمگیری دندان در کلینیک دندان پزشکی:

 

1. یک معاینه اولیه

بیشتر تمیز کردن دندان ها توسط یک متخصص بهداشت دندان انجام می شود. قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، کار با معاینه فیزیکی دهان شما شروع می شود.

متخصص بهداشت دندان با استفاده از یک آینه کوچک، اطراف دندان ها و لثه های شما را از نظر وجود علائم التهاب لثه (لثه ملتهب) یا سایر نگرانی های احتمالی بررسی می کند.

اگر آنها مشکلات و عارضه های بیشتری را در معاینه ی اولیه تشخیص دهند، ممکن است متخصص بهداشت دندانپزشکی با دندانپزشک تماس بگیرد تا از ادامه کار مطمئن شود.

2. برداشتن پلاک و تارتار

در کلینیک دندام پزشکی، متخصص با استفاده از آینه کوچک برای راهنمایی بیشتر، با استفاده از دستگاه جرم گیر از شر پلاک و تارتار در اطراف خط لثه و همچنین در بین دندان های شما خلاص می شود. در حین این کار، شما صدای خراشیدن را خواهید شنید، اما این یک صدای طبیعی است. همچنین هرچه تارتار در دهان شما بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری برای تراشیدن یک نقطه خاص نیاز است.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان باعث می شود تا پلاک جمع نشود ودر نتجیه به تارتار تبدیل شود. هنگامی که تارتار روی دندان ها ایجاد شد، تنها راه از بین بردن آن با استفاده از ابزارهای دندان پزشکی در کلینیک دندان پزشکی است. بنابراین اگر از جرمگیری تارتار توسط دندان پزشک، هراس دارید، مسئله این است که بیشتر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا به این عارضه دچار نشوید چون بعد از تشکیل تارتار، راه خانگی برای از بین بردن آن وجود ندارد. در صورت از بین نبردن تارتار نیز به بیماری های لثه و یا از دست دادن دائمی دندان دچارخواهید شد.

3. تمیز کردن با خمیر دندان

بعد از اینکه دندان های شما کاملاً عاری از تارتار شد، متخصص بهداشت، دندان های شما را با مسواک برقی با قدرت بالا مسواک می زند. این عمل باعث ایجاد صدای ساییدن می شود که ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما یک روش عالی برای تمیز کردن عمیق و از بین بردن هر گونه تارتار باقی مانده از روی دندان های شماست، با علم به اینکه چه عملی روی دندان های شما رخ می دهد و چه نتیجه ی مطلوبی حاصل خواهد شد، تحمل صداهای دلخراش حین تمیز کردن دندان، آسان تر خواهد شد.

در تمیز کردن های حرفه ای از خمیر دندان هایی استفاده می شود که بو و طعم آن مانند خمیر دندان های معمولی است، اگرچه اغلب می توانید طعم دهنده ها را انتخاب کنید. با این حال، از قوامی برخوردار است که به آرامی دندان های شما را تمیز می کند. اگر توسط یک متخصص انجام شود، انجام این صیقل دندان دو بار در سال بی خطر تلقی می شود. اما در خانه با دندان های خود این اعمال را انجام ندهید، زیرا مینای دندان را می سایید و به آن آسیب خواهید زد.

4. نخ دندان کشیدن متخصص

چه در خانه به طور منظم نخ دندان بکشید و چه نکشید، هیچ چیز جای جلسات تخصصی نخ دندان را نمی گیرد. بهداشت دندانپزشکی می تواند عمق دندان های شما را نخ دندان بکشد و نقاط احتمالی مشکلی را که ممکن است در لثه خونریزی ایجاد شود، بررسی کند.

کشیدن نخ دندان به صورت حرفه ای هرگونه پلاک یا خمیر دندان باقی مانده از مراحل تمیز کردن را از بین می برد.

5. شستشو

بعد از انجام مراحل گفته شده، دهان خود را می شویید تا از شر بقایای مواد و تارتارهای تراشیده شده در دهات، خلاص شوید. بهداشت دندانپزشکی معمولاً یک شستشو دهنده حاوی فلوراید مایع به شما بدهد تا به وسیله آن دهان خود را تمیز کنید.

6. درمان با فلوراید

آخرین مرحله از فرآیند تمیز کردن، درمان با فلوراید است. این روش، درمانی به عنوان محافظ دندان ها برای کمک به مقابله با ایجاد حفره ها برای چندین ماه استفاده می شود.

ممکن است متخصص بهداشت دندان از شما بپرسد که چه عطر و طعمی را بیشتر دوست دارید. سپس ژل کف آلود (یا گاهی اوقات خمیر چسبنده) را درون دهان قرار می دهند که در نهایت روی دندان شما قرار می گیرد. معمولاً به مدت یک دقیقه روی دندان های شما می ماند. علاوه بر ژل کف ، لاک فلوراید نیز با یک مسواک کوچک روی دندانها نقاشی می شود. لاک فلوراید در تماس با بزاق سفت می شود، بنابراین می توانید بلافاصله بعد از آن غذا بخورید و بنوشید.

سایر مراحل بالقوه

تمیز کردن حرفه ای دندان دو بار در سال برنامه ریزی می شود. ، بسته به آنچه دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان در دهان شما مشاهده می کند، ممکن است معاینات دیگری را در طول ویزیت شما انجام دهند. برای كودكان، یك دندانپزشك ممكن است سیلانت های مولار را برای جلوگیری از ایجاد حفره در مناطق مسواك زده توصیه كند.

نکته اصلی این است که برای تمیز کردن منظم دندان ها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا به طور کلی از مشکلات جلوگیری کنید. با درک اینکه از قبل چه اتفاقی می افتد ، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و شاید حتی برای مشاهده نتیجه دلچسب آن، خوشحال باشید.

کلینیک تخصصی دندان پزشکی یوسف آباد، با تجهیزات به روز و متخصصان مجرب آماده ی پذیرش شما برای انواع خدمات دندان پزشکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *